Jaume Xifra, un saltenc universal

Donació a Ajunt de Salt
Col·lecció Ajuntament de Salt. Autor imatge Josep M. Oliveras

(Salt, 24 de febrer de 1934 – París, 16 d’abril de 2014)

Nascut a Salt, Jaume Xifra va treballar de torner a Girona fins que, un cop acabat el servei militar, va emigrar a França el 1959 instal·lant-se a Marsella on continua amb la seva professió de torner. Però fins i tot aquest país se li queda petit i, inquiet de mena, decideix enrolar-se en un vaixell de la marina mercat per fer la volta al món.

De tornada del seu viatge, el 1961, s’instal·la de nou a Marsella on rep classes a l’Acadèmia d’Art Modern d’Aix-en-Provence. L’any següent s’instal·la definitivament a París per treballar d’assistent dels escultors Apel·les Fenosa i de César, i apareixen les primeres obres en tons foscos i daurats que el configuraran com a creador artístic.

A mitja dècada dels 60 començarà a fer servir per a les seves obres, hules de vinil estampats comprats en botigues de la llar als quals hi estampa noves imatges amb plantilles artesanals i esprais de color. És un precedent del que posteriorment es coneixerà com els seu pochoirs on sobreposa imatges comuns i retalls publicitaris per tal de fer crítica de la societat de consum.

El 1969 viatja a Xile i s’instal·la a Villa Huaquén on dirigirà tres tallers artesanals de teixit, cuir i fusta. Aquesta experiència transforma el seu art amb la incorporació a les seves obres de volums i objectes quotidians.

Quan torna a França comença a investigar en l’àmbit de les relacions entre l’art, el ritual i el cerimonial i col·laborarà amb altres artistes catalans residents a París com Antoni Miralda, Dorothée Selz, Joan Rabascall i Benet Rossell, amb qui prendran part de la VII Biennal de París el 1971.

A partir de 1974 és nomenat professor de l’Escola Nacional de Belles Arts de Dijon fins el 1986 que es trasllada a de l’Escola Superior de París Cergy Pontoise. Els anys 80 desenvolupa una investigació en el camp de la informàtica i crea el Computer Painting que serveix per interactuar amb l’usuari a l’hora de la creació de l’obra. D’aquesta experiència sorgeix l’exposició Retrats que va passar per la galeria Alfonso Alcolea i pel Col·legi d’Aparelladors i Arquitectes Tècnics, de Barcelona, i el Museu de l’Aigua, de Salt (1992). A partir d’aquest moment incorporarà una impressora per a la creació de grans teles que culminarà en la presentació del projecte Scanning al Centre d’Arts Santa Mònica de Barcelona l’any 2002 que consistia en, a partir de tres grups de signes referits als sentits, la natura i l’objecte, crear una sèrie de retrats.

El 2013, un any abans de la seva mort, torna a Girona per presentar l’exposició CRIPTUS (Retrat de la Catedral de Girona) al Centre Cultural la Mercè i per a la qual va comptar amb la col·laboració del matemàtic David Juher.

Jaume Xifra va morir a París el 16 d’abril de 2014 i els seus hereus, els seus germans Teresa i Joan, van decidir donar el seu llegat artístic i documental a la vila que el va veure néixer i que mai va oblidar, Salt.

Fins el 7 de desembre de 2018 podeu contemplar una retrospectiva de l’obra d’en Jaume Xifra a l’exposició Home, Natura, Realitat a Les Bernades. També trobareu obra seva al MACBA o al Museu Nacional Centre de Arte Reina Sofia.

Més informació i bibliografia:

Home. Natura. Realitat. Jaume Xifra. Catàleg de l’exposició a cura de Pilar Parcerisas i la col·laboració de Sandra Casas. Edita Ajuntament de Salt, 2018

Webgrafia:

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s