
Les donacions, o ingressos extraordinaris, són aquelles que es produeixen de manera excepcional i per persones, empreses o entitats diferents de l’Ajuntament de Salt.
Vols fer-nos una proposta de donació de documents, fotografies, vídeos, etc.?
Fes-la aquí.
Si es considera que la documentació és interessant per a la col·lectivitat, l’Arxiu municipal de Salt farà el document de donació que s’haurà de pactar i signar per ambdues parts.
Qui pot fer una donació?
Qualsevol persona, família, entitat o empresa que posseeixi legalment un document, fons o col·lecció que sigui d’interès per a la col·lectivitat o com a patrimoni documental de Salt.
Per què donar els meus documents a l’Arxiu municipal de Salt?
Perquè l’Arxiu municipal de Salt en garantirà la seva correcta conservació, hi aplicarà processos de restauració si s’escau, en farà el tractament arxivístic i vetllarà per la seva difusió posant-lo a l’abast de la ciutadania.
Hi ha diverses figures jurídiques d’ingrés de documentació a l’Arxiu:
- La donació. L’ingrés de la documentació es produeix de manera gratuïta. La donació es formalitza per escrit amb la voluntat per part del donant de realitzar-la i de l’Arxiu d’acceptar-la. En la formalització de la donació s’expressarà si hi ha condicions de titularitat, condicions d’ús o de drets d’autor.
- El dipòsit. És un contracte pel qual l’Arxiu s’obliga a custodiar la documentació sense tenir-ne la propietat i a retornar-la quan el propietari la demani.
- El comodat o cessió temporal. És un contracte de préstec pel qual s’entrega la documentació per tal que l’Arxiu l’usi gratuïtament i després la retorni. Normalment és per exposicions, usos educatius, etc.
Condicions que figuraran en l’escrit de formalització de donació de la documentació:
- El donant ha de tenir la facultat per actuar. Pot establir condicionants a l’accés, consulta i/o reproducció dels documents.
- Es farà constar els drets i les obligacions de cada part (autorització d’ús, cessió o adquisició de drets d’autor o derivats de la propietat intel·lectual…)
- S’adjuntarà una relació detallada del material que es traspassa
Avantatges o condicions del donant i obligacions de l’Arxiu:
- La divulgació de la documentació
- L’establiment de les condicions d’accés si hi ha documents que així ho requereixin
- El manteniment de les condicions de seguretat, conservació i integritat de la documentació
- L’elaboració dels instruments de descripció i el lliurament d’una còpia al donant
- La garantia del dret d’accés lliure i de reproducció al titular o descendents
- L’establiment dels drets derivats de la propietat intel·lectual
Propietat intel·lectual i drets d’explotació en donacions que continguin obra original:
- L’autor té el dret a decidir si l’obra ha de ser divulgada, a obtenir el reconeixement de la seva condició d’autor de l’obra i a exigir que es respecti la integritat de l’obra.
- Si l’autor conserva els drets d’explotació podrà decidir sobre la reproducció, la distribució, la comunicació pública i la transformació de la seva obra.
- En aquests casos s’establirà:
- La identificació del possessor legítim dels drets
- L’explicitació amb exactitud dels drets cedits i els usos autoritzats
- La finalitat a la qual es destinarà la documentació
- La possibilitat que pugui ser desplaçada pel servei responsable de la seva gestió per raons de seguretat, tractament, conservació o difusió.
- La facultat d’establir els criteris de tractament específic més adients per a la seva correcta gestió, incloses l’avaluació i la tria de la documentació
- L’ús públic per part de l’Arxiu, ja sigui per a un és generalitzat o concret
- La possibilitat de consulta per part dels ciutadans
- La possibilitat d’autoritzar-ne còpies privades
- La facultat d’autoritzar la reproducció i l’ús públic per part de tercers quan la seva finalitat sigui sense ànim comercial o lucratiu