Donació de documents

DSC_0293
Donació de diversos documents trobats en unes golfes d’una casa de Salt

Les donacions, o ingressos extraordinaris, són aquelles que es produeixen de manera excepcional i per persones, empreses o entitats diferents de l’Ajuntament de Salt.

Vols fer-nos una proposta de donació de documents, fotografies, vídeos, etc.?

Fes-la aquí.

Si es considera que la documentació és interessant per a la col·lectivitat, l’Arxiu municipal de Salt farà el document de donació que s’haurà de pactar i signar per ambdues parts.

Qui pot fer una donació?

Qualsevol persona, família, entitat o empresa que posseeixi legalment un document, fons o col·lecció que sigui d’interès per a la col·lectivitat o com a patrimoni documental de Salt.

Per què donar els meus documents a l’Arxiu municipal de Salt?

Perquè l’Arxiu municipal de Salt en garantirà la seva correcta conservació, hi aplicarà processos de restauració si s’escau, en farà el tractament arxivístic i vetllarà per la seva difusió posant-lo a l’abast de la ciutadania.

Hi ha diverses figures jurídiques d’ingrés de documentació a l’Arxiu:

  • La donació. L’ingrés de la documentació es produeix de manera gratuïta. La donació es formalitza per escrit amb la voluntat per part del donant de realitzar-la i de l’Arxiu d’acceptar-la. En la formalització de la donació s’expressarà si hi ha condicions de titularitat, condicions d’ús o de drets d’autor.
  • El dipòsit. És un contracte pel qual l’Arxiu s’obliga a custodiar la documentació sense tenir-ne la propietat i a retornar-la quan el propietari la demani.
  • El comodat o cessió temporal. És un contracte de préstec pel qual s’entrega la documentació per tal que l’Arxiu l’usi gratuïtament i després la retorni. Normalment és per exposicions, usos educatius, etc.

Condicions que figuraran en l’escrit de formalització de donació de la documentació:

  • El donant ha de tenir la facultat per actuar. Pot establir condicionants a l’accés, consulta i/o reproducció dels documents.
  • Es farà constar els drets i les obligacions de cada part (autorització d’ús, cessió o adquisició de drets d’autor o derivats de la propietat intel·lectual…)
  • S’adjuntarà una relació detallada del material que es traspassa

Avantatges o condicions del donant i obligacions de l’Arxiu:

  • La divulgació de la documentació
  • L’establiment de les condicions d’accés si hi ha documents que així ho requereixin
  • El manteniment de les condicions de seguretat, conservació i integritat de la documentació
  • L’elaboració dels instruments de descripció i el lliurament d’una còpia al donant
  • La garantia del dret d’accés lliure i de reproducció al titular o descendents
  • L’establiment dels drets derivats de la propietat intel·lectual

Propietat intel·lectual i drets d’explotació en donacions que continguin obra original:

  • L’autor té el dret a decidir si l’obra ha de ser divulgada, a obtenir el reconeixement de la seva condició d’autor de l’obra i a exigir que es respecti la integritat de l’obra.
  • Si l’autor conserva els drets d’explotació podrà decidir sobre la reproducció, la distribució, la comunicació pública i la transformació de la seva obra.
  • En aquests casos s’establirà:
    • La identificació del possessor legítim dels drets
    • L’explicitació amb exactitud dels drets cedits i els usos autoritzats
    • La finalitat a la qual es destinarà la documentació
    • La possibilitat que pugui ser desplaçada pel servei responsable de la seva gestió per raons de seguretat, tractament, conservació o difusió.
    • La facultat d’establir els criteris de tractament específic més adients per a la seva correcta gestió, incloses l’avaluació i la tria de la documentació
    • L’ús públic per part de l’Arxiu, ja sigui per a un és generalitzat o concret
    • La possibilitat de consulta per part dels ciutadans
    • La possibilitat d’autoritzar-ne còpies privades
    • La facultat d’autoritzar la reproducció i l’ús públic per part de tercers quan la seva finalitat sigui sense ànim comercial o lucratiu